CARA MENJAHIT MANIK - BENANG

Assalamualaikum.

Maaf pada semua. Aku tak sempat BW. Sibuk, letih dan mengantuk. Ibarat betri yang dah kong..caj pun tak tahan lama..

Hits untuk Cara-Cara Menjahit Manik melonjakkan blog aku..tinggi gila berbanding dengan yang lain. Maknanya ramai lah yang menggugel untuk belajar jahit manik. Aku tak pandai ajar. Aku belum cukup ilmu. Sorry lah ya.

Aku mulakan dengan ilmu asas sebelum menjahit..Perkara pertama sebelum menjahit yang korang perlu tahu ialah pemilihan benang.


Untuk itu, aku nak bagi sedikit tips untuk menjahit manik mengikut pengalaman aku .

  1. Selain menggunakan manik yang berkualiti, pastikan pemilihan warna benang itu sesuai. Cara memilih benang yang sesuai adalah mengikut kriteria berikut;
  • Jahitan crumble/pearl tabur/manik tabur :gunakan benang yang sama warna dengan kain

  • Jahitan bunga labuci : gunakan benang yang sama/hampir sama dengan labuci.

  • Jahitan kristal : gunakan benang yang sama warna dengan kristal.

  • Jahitan sulaman manik/pearl : gunakan benang yang sama warna dengan manik/pearl 


Tujuan menggunakan benang mengikut kriteria adalah kerana untuk mengelakkan hasil jahitan nampak buruk benor dengan benang yang bersimpang siur di atas kain sebelah luar. Kalau yang kat dalam kain takpe sebab takde sape nak tengok..melainkan ada yang suka menyelak kain untuk tengok..

Apapun terpulang pada anda nak guna benang apapun dan warna apapun. Suka hatilah koranglah. Apa yang aku ajar ni adalah bedasarkan cara aku menjahit dan ikut kepala aku. Keputusan ditangan korang..Ok.Sekian dulu ilmu basic untuk menjahit manik.

Adeus!!!

No comments:

Post a Comment