Gambar cara-cara nak potong baju kurung..

Assalamualaikum...

Gambar cara-cara nak potong baju kurung..

Kali ni aku cuba nak kongsikan cara-cara nak memotong baju kurung dan aku cuba sertakan beberapa keping gambar untuk memudahkan lagi pemahaman kepada mereka yang baru nak belajar memotong baju kurung ni.. 


Seeloknya, pada permulaan ini, gunakan sahaja kain cotton yang biasa sebab kain cotton ni tidak licin dan tidak melorot.. Mudah untuk dikendalikan.. Jangan pulak gunakan cotton vircose ataupun english cotton yang lembut gemalai tu.. Kalau dah mahir nanti, boleh la guna kain jenis apapun.. Janji kena صبر  la ya.. hehh..


Cara nak potong bahagian badan baju kurung...

Biasanya kain untuk sepasang baju kurung ialah 4 meter. Oleh itu, panjangkan kain tadi kat atas meja atau lantai. Kemudian ambil ukuran labuh baju yang dikehendaki serta tambahan untuk basi lipatan dan jahitan. Lepas tu lipat kain tadi mengikut ukuran labuh baju tadi.. 


Tandakan bahagian yang hendak dipotong.. Untuk bahagian badan ni potongannya adalah seperti segiempat tepat.


Dah siap potong..


Cara nak potong lengan baju kurung...

Selesai memotong bahagian badan baju, beralih pula kepada memotong bahagian lengan baju pula. Ambil lebihan kain yang bersebelahan bahagian badan tadi dan letakkan atas meja secara melintang. Kemudian lipat dua kain itu mengikut ukuran yang diperlukan. Rujuk pada gambar..




Lepas tu, lipat dua lagi untuk mendapatkan dua helai bahagian lengan. Pastikan lipatan tidak longgar.. Kalau longgar, bimbang nanti bahagian lengan yang kat dalam tu tak sama besar dengan bahagian kat luar. So, kenalah penitikan.. 




Kemudian, tandakan mengikut ukuran panjang tangan, lebar lengan atas dan lebar lengan bawah siap dengan basi lipatan dan jahitan sekali ya. Selalunya lebar lengan bawah kurang satu inci daripada lebar lengan atas.. Contohnya, jika lengan bawah tu 7 inci, maka lengan atas tu jadi 8 inci melainkan jika suka lengan bawah tu besar, boleh aje nak buat besar macam lengan baju kurung Pahang..




Pada bahagian lengan atas tu, masukkan ke dalam 1/2 inci dan tandakan.. Kemudian barulah dipotong mengikut tanda yang telah dibuat. Tujuan mengurangkan 1/2 inci kat lengan atas tu adalah untuk mengelakkan bila pakai baju tu nanti takde la nampak berkumpul kat bahagian tu..


Ni gambar yang dah siap dipotong.. Tandakan untuk bahagian atas tu sebab takut nanti tertukar dengan bahagian bawah lengan tu pulak..


Cara nak potong pesak baju kurung..

Gunakan kain lebihan potong lengan tadi untuk memotong bahagian pesak pula. Ukur panjang pesak berserta basi yang diperlukan. Jadikan bentuk empat segi tepat seperti dalam gambar. Kemudian tandakan yang mana untuk pesak atas dan yang mana untuk pesak bawah. 


Rujuk pada gambar step by step ya...






Potong bahagian yang berlipat seperti gambar kat bawah ni.. Ada orang dia tak potong bahagian ni.. Dorang main jahit je.. Tapi aku tak suka sebab nanti bahagian yang akan dijahit tu tak boleh dibuka dan digosok.. Bila tak boleh gosok, nanti jahitan nampak tak kemas..




Akhir sekali, tandakan bahagian pesak yang lurus tadi. Rujuk pada gambar di bawah. Tujuannya adalah supaya tidak tertukar dengan bahagian yang dipotong serong tadi. Bahagian yang bertanda ini akan dicantumkan pada bahagian badan baju. Jadinya jika bahagian yang serong tadi tercantum dengan tak sengaja pada bahagian badan, bayangkan apa rupa baju kurung tu bila siap nanti..? 


Tandakan pada bahagian bawah pesak yang lurus untuk kesemua 4 keping pesak.. (Bahagian yang besar tu..)


Cara nak potong kekek baju kurung...

Contoh ukuran kekek ialah 4 inci termasuk basi. Jadikannya 8 inci panjang dan 4 inci lebar. Potong sama rata. Kemudian lipatkan dua dan potong lagi untuk dapatkan dua keping kekek.. Potongan untuk sekeping kekek adalah empat segi sama..





Cara nak potong kain baju kurung..

Mula-mula kena ambil ukuran ponggong. Jika ambil ukuran kat bahagian badan, iaitu kat ponggong, kena tambahkan 4 inci untuk keselesaan dan basi untuk jahit zip dan anggaran 21 inci untuk 3 susunan kain (bergantung pada lebihan kain yang ada..).. Akan tetapi, jika ambil ukuran pada kain siap (readymade), ikut je ukuran lebar ponggong tu dan tambahkan 1 inci untuk jahitan zip dan 21 inci untuk susunan.. 

Contoh: 
~> Ukuran ponggong di badan ialah 38 inci.. Kemudian tambah lagi 4 inci tadi dan kemudian tambah lagi 21 inci untuk susunan kain.. Campurkan kesemuanya iaitu 38+4+21 dan bahagikan dengan 2 sebab nanti kain tu kena lipat dua sebelum dipotong.. 63 bahagi 2 = 31 1/2. Maka lebar kain yang perlu dipotong adalah 31 1/2 inci..


Jangan pulak gunakan semua lebihan kain yang ada.. Nanti kain tu terlalu besar.. Jika ukuran ponggong tu besar, boleh je gunakan semua lebihan kain yang ada.. Boleh rujuk gambar kat bawah ni..


Tandakan bahagian lebihan yang hendak dipotong..


Potong bahagian lebihan kain tadi..


Selepas itu, barulah potong untuk labuh kain.. Ukur labuh yang dikehendaki berserta dengan basi jahitan dan lipatan iaitu atas dan bawah, tandakan dan potong.. Kain yang lebih iaitu yang kecil tu adalah untuk sambungan pada bahagian pinggang.. Jangan pulak dibuang ya.. Lihat contoh pada gambar di bawah..




Dah siap potong, boleh la lipat dengan kemas.. Jangan main sumbat je.. Bimbang nanti bahagian yang dipotong tadi terburai benangnya sebab belum dijahit tepi.. Lipat bahagian kain dulu, kemudian bahagian lain tu masukkan ke dalam lipatan kain tadi.  Kalau kain cotton mungkin risiko benang terburai tu kurang sikit.. Tapi jangan buat pasal jika kainnya adalah dari jenis yang lembut dan licin..


Dah siap, boleh la dijahit tepi dulu dan lepas tu barulah boleh teruskan menjahit seperti biasa..


Boleh rujuk kat video ni tapi yang ni cara untuk potong baju kurung kanak-kanak.. 
Takpe, lebih kurang sama je caranya.. 




p/s: Agak-agaknya ada yang boleh faham tak apa yang aku cuba terangkan..? Mudah-mudahan faham la hendaknya.. Kalau takut salah atau ragu-ragu, boleh cuba dulu potong baju kurung untuk anak patung.. hehehe..

No comments:

Post a Comment